Gratis bezorging

Vele tevreden klanten

Achteraf betalen mogelijk

~

Veilig en vertrouwd

Uitgebreide informatie over hypermobiliteit

Op deze informatiepagina vindt u uitgebreide uitleg over hypermobiliteit. Zo weet u beter wat u kunt doen wanneer u last heeft van hypermobiele gewrichten.

Graag later nog even terug lezen? Sla de pagina dan even handig op bij uw favorieten.

 

Wat is hypermobiliteit?

Hypermobiliteit is geen ziekte maar een verschijnsel dat bij ongeveer 10 tot 15% van de bevolking in grote of kleine mate voorkomt. Iedereen kent wel iemand die erg lenig is, maar hypermobiliteit s echter is niet hetzelfde als lenig zijn. Met gewrichtshypermobiliteit wordt het fenomeen bebloed dat een gewricht een vergrote bewegingsuitslag heeft.

Hypermobiliteit wordt ook wel hyperlaxiteit, hypermobiliteitssyndroom (HMS) of overbeweeglijkheid genoemd.

Zoek
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: enkelbracekniebracepolsbracerugbrace

Wat zijn de oorzaken van hypermobiliteit?

hypermobielEr zijn verschillende eigenschappen die kans op hypermobiliteit verhogen, dat zijn:

  • Geslacht: bij vrouwen komt het drie keer vaker voor dan bij mannen.
  • Leeftijd: bij kinderen en adolescenten komt het ook vaker voor. Door het verouderingsproces dat bij iedereen voorkomt worden de bindweefsels vanzelf Dit kan er toe leiden dat u er “overheen groeit”.
  • Afkomst: Afrikaanse en Aziatische mensen blijken ook meer aanleg te hebben om hypermobiel te zijn.
  • Erfelijkheid: het is genetisch vastgelegd of u aanleg heeft om hypermobiel te worden. Al is er weinig bekend over een genafwijkingen die hypermobiliteit bepalen is er wel bekend dat hypermobiliteit is veel verschillende soorten voorkomt waardoor er mogelijk ook verschillende genafwijkingen de oorzaak kunnen zijn.

 

Symptomen van hypermobiel zijn

Door de erfelijke aanleg kunt u klachten krijgen van hypermobiliteit. Door de verandering van het bindweefsel krijgen het kapsel en gewrichtsbanden meer elastische eigenschappen. Ze zijn minder gespannen waardoor er klachten kunnen ontstaan. Zolang de gewrichten niet worden overbelast hoeven er geen klachten te ontstaan. Hieronder ziet u veel voorkomende klachten bij hypermobiliteit:

  • Enkels verzwikken
  • Klachten in de knie; vooral als de knie ver doorbuigt
  • Polsklachten
  • Schouderklachten; vooral bij omhooghouden van de arm
  • (lage) rugklachtenhypermobiel-enkelklachten

Voor een aantal van deze klachten zijn hulpmiddelen verkrijgbaar. Deze vindt u hier:

Ben ik hypermobiel en hoe kom ik daar achter?

Hypermobiliteit is het gevolg van ligamentaire laxiteit, dat mogelijk bepaald wordt door een verandering in het gen dat verantwoordelijk is voor vorming van colageen, elastine, fibriline en tenascine. Dit uit zich in een andere verhouding van type III collageen dat een hogere trekkracht heeft. Wanneer er meerdere gewrichten hypermobiel zijn dan wordt er gesproken van gegeneraliseerde hypermobiliteit.

Dit kan worden vastgesteld met behulp van verschillende methodes. De methode van Beighton geldt als de gouden standaard en wordt wereldwijd gebruikt. Een andere methode is die van bulbena, waarbij er meer gewrichten gemeten worden en geslachtsgebonden afkappunten zijn ontwikkeld. Beide methodes zijn gebaseerd op de methode van Carter en Wilkinson die een eerste poging deden om hypermobiliteit vast te stellen. Hoewel de criteria van Beighton en Bulbena gebaseerd zijn op gewrichtshypermobiliteit voor volwassenen kan deze ook voor kinderen gebruikt worden.

Bovenstaande methodes worden gebruikt voor (sport)artsen en fysiotherapeuten. Maar u kunt zelf ook een check doen! Maar let op, de resultaten uit deze test zijn niet bindend. Voor een bindende uitslag moet u een professional raadplegen. Hieronder ziet u een aantal vijftal regels, als u voldoet aan vier of meer dan bent u mogelijk hypermobiel.

  • Kunt u uw pinken 90° overstrekken?
  • Kun u met uw duimen uw voorarm raken?
  • Kun u uw ellebogen 10° overstrekken?
  • Kunt u uw knieën 10° overstrekken?
  • Als u vooroverbuigt, zonder uw knieën te buigen, kunt u dan uw platte handen op de grond leggen?

In deze video ziet u hoe u de bewegingen moet uitvoeren:

 

Hoe kan ik hypermobiliteit laten behandelen?

Zoals hierboven al staat is hypermobiel geen ziekte. Dit betekend dat u er bijvoorbeeld geen pilletje voor kunt krijgen zodat het verdwijnt. U kunt weleen paracetamol slikken tegen de pijn maar dit verhelpt de klachten niet. Als u nu regelmatig last heeft van klachten dan is er een ding wat u kunt doen en dat is uw levensstijl aanpassen zodat de klachten minder worden en misschien zelfs verdwijnen. Wat kunt u doen:

  • Met behulp van een fysiotherapeut uw spierconditie opbouwen.
  • Propriocepsis training kan zinvol zijn. Proprioceptoren zijn een soort sensoren en zijn aanwezig in elk gewricht en in elke spier. Ze geven als het ware informatie over de stand van het gewricht, de lengte en de spanning van de spier. Deze informatie wordt doorgestuurd naar je hersenen en op deze manier wordt er bepaald in wat voor stand en positie het lichaam zich bevindt.
  • Als u uw enkel bijvoorbeeld regelmatig overrekt dan kunt dit voorkomen door het dragen van een enkelbrace.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Als u last heeft van hypermobiliteit dan is het verstandig hier al op al op jonge leeftijd rekening mee te houden. Hierdoor kunt u veel klachten voorkomen.

  • Werk: zoek naar een baan die u leuk vindt en niet te veel van uw risicogebieden vergen.
  • Sport: intensieve en over-explosieve krachttraining moet vermeden worden. Sommige sporten gaan slecht samen hypermobiliteit.
  • Hulpmiddelen: bandages en braces kunnen u helpen om klachten te voorkomen. De extra steun kan het verschil maken.

Kortom: Het is belangrijk om hypermobiele bewegingen te voorkomen. Richt uw huis en werkplek dat u niet langdurig dezelfde houding aanneemt. Kies een sport die risico’s vermijdt, blessuregevaar ontwijkt en stabiliteit verbeterd. Hierdoor zorg je dat je gewrichten niet de grens over gaan en overbelasting voorkomt. Overbelasting vergroot immer dat blessures en klachten ontstaan.

Hypermobiel en zwanger

Als je hypermobiel bent ben je vaak gewend een stapje terug te doen. Je weet wat je wel en niet kunt en hebt hierin je weg gevonden. Tijdens de zwangerschap neemt de beweeglijkheid van de gewrichten ook toe. In combinatie met hypermobiliteit is dit geen pretje. Zwangere vrouwen met hypermobiliteit zijn dan extra mobiel. Deze vrouwen kunnen echter wel gewoon als ieder ander bevallen. Er bestaat alleen een iets grotere kans op nabloedingen na de bevalling.

Als je zwanger bent kan bekkeninstabiliteit ontstaan. U kunt uw bekken helpen ondersteunen met een zwangerschapsband.

Hypermobiele kinderen

Hypermobiliteit komt ook bij kinderen voor. Een tot twee op de twaalf kinderen heeft er last van. Doordat het bindweefsel elastischer is lijkt het vaak dat deze kinderen extra lenig zijn. Het bindweefsel hoort er voor te zorgen dan bepaalde bewegingen niet gemaakt kunnen worden waardoor overstekken voorkomt. As een kind hypermobiel is kan dit invloed hebben op zijn of haar leven. De volgende punten zijn aandachtpunten waarop gelet dient te worden:

  • Hypermobiele kinderen verzwikken vaker hun enkel.
  • Hypermobiele kinderen hebben vaker een gewricht uit de kom.
  • Hypermobiele kinderen hebben vaker platvoeten. Dit komt omdat de gewrichten in de voet op hun plek gehouden moeten worden wat niet zo goed lukt door de elasticiteit.
  • Hypermobiele kinderen zijn sneller vermoeid. Spieren spannen meer aan om het lichaam in juiste houding te houden. Dit vergt veel energie.
  • Hypermobiele kinderen kampen met pijnklachten.
  • Hypermobiele kinderen kunnen mogelijk trager ontwikkelen. Denk hierbij aan baby’s die moeten leren lopen. Emotioneel of sociaal heeft hypermobiliteit geen invloed op de ontwikkeling.
  • Hypermobiele kinderen voelen als baby vaak slapper aan. Ze moeten beter ondersteund worden.
  • Hypermobiele kinderen kunnen bang zijn om te bewegen omdat ze zichzelf instabiel vinden.
  • Hypermobiele kinderen blijken vaker hoofdpijn te hebben. Dit kan komen door de extra spierspanning die hypermobiliteit met zich mee brengt.
  • Hypermobiele kinderen hebben soms een losse huid en kan soms wel een aantal centimeter opgetild/aangetrokken worden.
  • Hypermobiele kinderen hebben vaker blaas en plasproblemen. Ze blijken ook gevoeliger te zijn voor het krijgen van verstoppingen in de darmen.

hypermobiel kind

Maar wat betekend dit dan voor de toekomst van een kind? De meeste kinderen leven een heel normaal leven en weten soms niet eens dat ze er last van hebben. Dit ligt aan de mate van klachten. Hypermobiliteit heeft verder geen invloed op leerprestaties of dergelijke. Juist door op jonge leeftijd al goed om te gaan met de klachten van een kind kun je er voor zorgen dat de klachten gering blijven. Daarnaast worden de gewrichten met het ouder worden steeds minder soepel en stijver.  Dit is een normaal proces en komt bij iedereen voor. Hypermobiliteit kan dus met de jaren afnemen.

Voor en nadelen van hypermobiliteit

Hyperlaxatie of wel hypermobiel is een verschijnsel en kent naast nadelen ook een aantal voordelen. En deze hebben vooral met sport te maken. Hieronder noemen wij de voor en nadelen.

Nadelen bij sporten:

  • Instabiliteitsklachten; door de grote bewegelijkheid van gewrichten kunnen dergelijke klachten ontstaan en zelfs leiden tot ontwrichting van het gewricht. Denk hierbij aan een schouder uit de kom. Contactsporten zoals rugby worden hierdoor ontraden.
  • Pezen en aanhechtingen kunnen sneller geïrriteerd raken. Gerichte training is wel aangeraden. Hierdoor kan de belastbaarheid van de pezen verhoogt worden.
  • Vermoeidheid; pijn ervaren vergt energie. Hierdoor ervaren mensen met hypermobiliteitssyndroom vaak vermoeidheidsklachten.

Alle klachten gaan gepaard met het advies wel gedoseerd (en mogelijk onder professionele begeleiding) te blijven sporten.

Voordelen bij sporten:

  • In sommige sporten heeft iemand die last heeft van hypermobiliteit voordelen. Bij deze sporten kunt u denken aan zwemmers die vlinderslag beoefenen, honkballers die een bal moeten gooien, ballerina’s en turnen. Deze voordelen heb je te danken aan de lenigheid. Denk er wel om dat je altijd naar je lichaam moet luisteren. Als het klachten oplevert kun je waarschijnlijk beter stoppen.

 

Adviezen bij sporten

Aangezien sporten zo’n positieve effect heeft op hypermobiliteit en gerelateerde klachten en preventie van klachten hebben wij hieronder een opsomming met adviezen.

  • Bouw uw training rustig op en af. Denk hierbij aan een warming up en een cooling down bij ieder risicogebied. Dit is belangrijk op overbelasting te voorkomen.
  • Als u klachten ervaart na of tijdens de training pas dan uw training aan.
  • Plan uw activiteiten; door goed te plannen en niet al te lang te sporten kunnen uw spieren sneller herstellen. Kortom: het is beter vaker en korten te trainen dan een keer heel lang.
  • Gericht sporten: richt uw oefeningen op uw instabiele gebieden. Hierdoor kan uw stabiliteit en uw belastbaarheid vergroot worden.
  • Voer uw oefeningen rustig uit als intensief onmogelijk is.
  • Vermijdt overmatig rekken en strekken van de gewrichten.
  • Beoefen geen zware contactsporten.
  • Goede sportschoenen en mogelijk inlegzolen zorgen voor extra stabiliteit van de enkels. Dit kan mogelijk blessures voorkomen.
  • Bij instabiliteitsklachten kan een brace helpen. De steun kan ook prettig aanvoelen. Een enkelbrace is een bewezen middel na verstuiking en kan er voorzorgen dat het niet weer gebeurd.

Raadpleeg altijd een specialist als klachten erger worden

Tips voor hypermobiele mensen

Naast adviezen bij sporten hebben we ook nog een aantal tips.

  1. Gebruikt niet je volledige “range of motion”. Ook als dit je in de sportschool verteld wordt doe dit dan niet. Een sportinstructeur heeft een niet-hypermobiel iemand in gedacht. Als je constant je gewrichten voorbij een normale houding beweegt kunnen je klachten erger worden.
  2. Wees bewust van je postuur. Een verkeerde houding kan leiden tot meer slijtage. Bijvoorbeeld als je op de bus wacht en je benen helemaal strekt. Voelt misschien heel gewoon en natuurlijk maar kan door de overstrekking zorgen voor extra slijtage.
  3. Verbeter je controle, stabiliteit en belastbaarheid. Dit kun je doen door oefeningen te doen. Let er op dat je tijdens de oefeningen gefocust bent, rustig aan doet en naar je lichaam luistert.
  4. Rust is bij pijn het enige medicijn. Tijdelijk kun je een pijnstiller gebruiken maar hierdoor wordt de klacht niet minder. Rust dus goed uit.

 

Heeft u een tip, opmerking of vraag? Plaats het gerust hier onder.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *