Gratis bezorging

Vele tevreden klanten

Achteraf betalen mogelijk

~

Veilig en vertrouwd

HomeZorginformatieHoe verbeter ik mijn lichaamshouding?

Hoe verbeter ik mijn lichaamshouding?

Een verkeerde houding kan verschillende klachten opleveren. Het is daarom belangrijk om een juiste houding aan te nemen. In dit artikel leest u hoe u op verschillende manieren aan uw houding kunt werken. En het beste, het ene sluit het andere niet uit!

Slechte houding

Wij zijn een generatie met een slechte houding. Jong en oud zitten aan beeldschermen gekluisterd. De kans is groot dat ook jij nu niet de juiste houding aanhoudt. Naar binnen gedraaide schouders zijn het resultaat.

Je houding corrigeren is nog niet zo makkelijk, maar een goed postuur helpt je er beter uitzien en geeft je een boost in je zelfvertrouwen. Wij zullen je proberen te helpen je algehele houding te verbeteren. Dit gaat niet van de een op de andere dag maar met een aantal handige tips kom je een heel eind!

Zoek
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Probeer deze eens: bracesdrempelsluitbandnavelbreukbandliesbreukrug

Wat is een gezonde houding? Wat zijn de gevolgen van een slechte houding?

Je hebt het vast wel eens gehoord “ga toch een rechtop zitten!”. Rechtop staan en zitten voorkomt fysieke klachten en geeft je een zelfverzekerd ogende uitstraling. Maar wat is dat? En hoe let je daar op? Daar zullen wij later in de artikel aandacht aan besteden. Belangrijker dan zelfvertrouwen zijn misschien wel de nadelige gevolgen van een slechte houding. Hieronder vindt je een opsomming van veel voorkomende nadelige gevolgen van een slechte houding. Veel van deze klachten hangen samen dus het is goed mogelijk dat ook jij bij tijden last hebt van een of meerdere van de onderstaande klachten.

  • Chronische pijn aan de nek, schouder en rug:
    Dit zijn de meest voorkomende gevolgen van een slechte houding. Het zijn ook de klachten die je als eerst en meest zult merken. De kans is groot dat je wel eens gemerkt hebt dat als je een tijdje in een rustige positie achter een bureau zit spanning begint te voelen in je bovenlichaam. De meest voorkomende pijngebieden zijn: onderrug (63%), nek (53%), schouder (38%), pols (33%). Een slechte houding kan na verloop van tijd een storing in de wervelkolom veroorzaken. Dit kan leiden tot spanning in de gewrichten. Als de ruggengraat zich in een verkeerde houding bevind moet het gewicht of de spanning opnieuw worden verdeeld om de slechte houding te compenseren. Door kritisch naar je werkplek te kijken kun je veel spanningsfactoren elimineren.
  • Voet, knie, heup en rugblessures
  • Een stijf lichaam
  • Hoofdpijn: dit is een van de klachten die vaan samenvalt met een andere klacht.
    Veel kantoormedewerkers kennen het fenomeen spanningshoofdpijn. Kantoormedewerkers houden doorgaans een slechte houding aan (niet perse de schuld van de individuen, soms is het materiaal waar ze mee werken niet geschikt). Door een slechte houding ontstaat spanning in de nek, schouder en rug. Deze spanning werkt uiteindelijk door naar je hoofd en resulteert in spanningshoofdpijn.
  • Problemen met de spijsvertering:
    Verkeerd zitten doet meer dan alleen het vernauwen van je hart en de longen want het vernauwt namelijk ook je darmen. Dit kan de spijsvertering in de weg zitten. Als je last hebt van spijsverteringsproblemen is het dus een goede zet om eens te proberen je houding te verbeteren. Ook als je vatbaar bent voor dergelijke problemen is het goed om er extra op te letten.
  • Zenuwpijn
  • Hernia:
    Een hernia wordt vaak toegeschreven als gevolg van een slechte houding. Een hernia komt vaak voor in de lumbale regio. Dit is het gebied van de ruggengraat tussen je ribben en heupen. Dit kan resulteren in gevoelloosheid in je armen, rug en/of benen.
  • Depressie en stress:
    Als het lichaam gedurende een langere periode in dezelfde positie blijft, vertragen al je interne processen. Als gevolg daarvan dalen je energieniveaus echt behoorlijk. Je kunt je dan geïrriteerd, moe of chagrijnig voelen. Dir kan uiteindelijk resulteren in depressie en stress.
  • Slechte ademhaling:
    Door een slechte houding kunnen de longen  niet maximaal functioneren. Dit beperkt de bloed- en zuurstofstroom, waardoor het moeilijker is om te ademen en om te spreken.

 

Waarom zou ik mijn houding willen verbeteren?

Zoals je hierboven gelezen hebt vraagt een slechte houding om gezondheidsklachten. Maar naast klachten kan een goede houding ook positieve gevolgen hebben. Het is niet voor niets dat Disney of Marvel helden altijd met een glimlach op hun gezicht, hun borst vooruit en zelfverzekerd lopen. Met enige uitzonderingen daar gelaten (de klokkenluider van de Notre Dame). Hoe lang je rondloopt met een slechte houding hoe moeilijker het is om dit te veranderen. Positieve gevolgen delen wij op in sociale en niet-sociale gevolgen

 

Sociale gevolgen goede houding

Een goede houding zorgt voor een zelfverzekerde houding. En een zelf verzekerde houding zorgt op zijn beurt weer voor veel meer positieve dingen. Je prestaties verbeteren, je gaat vrolijker door het leven en je een goede houding wordt gezien als aantrekkelijk. Emotie volgt fysiek. Als je sterk staat voel je je ook sterker.

 

Niet-sociale gevolgen goede houding

Geestelijk gezien zal je minder snel stressen, alerter zijn, beter kunnen nadenken en energieker voel.

 

Heb ik een ongezonde houding?

Om je houding te verbeteren moet je eerst bewust worden van je lichaam. Wat zijn jouw zwakke plekken? Hier kun je achter komen door dit te onderzoeken. Er zijn een aantal methoden om er achter te komen of je een gezonde houding aanneemt. Aan de hand van de onderstaande afbeelding kunt u nagaan of u een gezonde houding heeft. Bij een gezonde houding kan men een denkbeeldige verticale lijn trekken van: het oor, midden van de nek, de schouder, het midden van de onderrug, het heupgewricht, de knie, en de enkel.

goede-lichaamshouding-rechtop

Van de voorkant gezien is het belangrijk dat je oren, schouders en heupen even hoog staan. Dit kun je makkelijk nagaan door in je ondergoed voor de spiegel te gaan staan.

Deze oefeningen kun je een aantal keer per dag of verspreid over een aantal dagen herhalen. Mogelijk veranderd je houding in de loop van de dag.

Wil je hulp bij het bepalen van je houding? Neem dan contact op met een fysiotherapeut.

 

Hoe verbeter ik mijn houding?

Als je er achter bent gekomen dat je een slechte houding hebt is het van belang dat je er iets aan gaat doen. Hieronder vindt je manieren om je houding te verbeteren.

 

Verbeter je houding als je zit

Wij zitten grote delen van de dag. Als je dan fout zit kan dit klachten opleveren. Omdat we zo lang zitten kan hier makkelijk winst behaald worden. Maar hoe verander je je houding als je zit? Je voeten moeten plat op de grond staan en je rug moet recht zijn. Laat je schouders naar beneden hangen. Ga niet met je benen over elkaar zitten. Dit kan de bloedcirculatie onderbreken. Hieronder zie je een voorbeeld van een goede zittende houding.

goede houding

Verbeter je houding als je staat

Als je staat moet je er op letten dat je knieën een beetje gebogen zijn. Let er ook op dat je wervelkolom recht is. Ook hier is het weer belangrijk om je schouders naar achter te houden. Het moet er een beetje uitzien alsof je in militaire houding staat. Goed schoeisel kan je helpen bij het gemakkelijk rechtop staan.

Verbeter je houding als je slaapt

Dit is moeilijk aan te passen omdat je er niet bewust bij bent. Om je houding in je slaap te verbeteren kun je er wel voor zorgen dat je een goed matras en een goede kussen hebt. De beste lighouding is op je zij met je knieën gebogen.

 

Verbeter je houding in de auto

Een goede houding in de auto is niet alleen belangrijk voor je gezondheid maar ook voor je veiligheid. Als je rechtop zit heb je minder kans om gewond te raken tijdens een botsing. Verstel je auto stoel zo af dat je rechtop zit en met je voeten makkelijk bij de pedalen komt.

 

Verbeter je houding als je loopt

Goed lopen klinkt heel makkelijk en toch loopt een groot deel van de bevolking op een dusdanige manier dat je er klachten aan over kunt houden. Om goed te lopen kun je rekening houden met de volgende tips:

  • Hou je hoofd rechts. Dit wil zeggen in een lijn met je ruggengraat. Hierdoor maak je optimaal gebruik van je luchtwegen en voorkom je spanning in je nek.
  • Zonder het te beseffen tillen veel mensen hun schouder op bij het lopen. Zorg ervoor dat je deze laat naar achter laat hangen.
  • Zwiep niet te veel met je armen.
  • Veel mensen die een eindlopen klagen over rugpijn. Dit komt vaak door het niet gebruiken van de buikspieren. Concentreer je tijdens het lopen op het intrekken van je navel. Hierdoor span je je buikspieren aan en houd je je ruggengraat stabiel.

 

Hulpmiddel

Hulpmiddelen kunnen je ook helpen bij een slechte houding. Hierbij kun je denken aan een rug rechthouder of  schouder rechthouder. Door middel van deze hulpmiddelen wordt je lichaam in een bepaalde houding “gedwongen”. Een rug rechthouder helpt u bij een foute houding van de rug en bij afhangende schouders. Een schouder rechthouder trekt de schouders naar achter waardoor ingezakte schouder voorkomen worden.

Hiernaast kan een balansstoel er voor zorgen dat uw houding weer worden verbeterd tijdens het zitten. De balansstoel kan zo klachten door een verkeerde lichaamshouding voorkomen. Maar de knie bureaustoel voorkomt niet alleen ongemak, het zit ook nog eens extra lekker.

 

Sportschool

Door specifieke oefeningen in de sportschool uit te voeren kun je je houding verbeteren. Door regelmatig te trainen en oefeningen te doen met losse gewichten wordt je lichaam uitgedaagd om een goede houding aan te nemen. Door te training met losse gewichten versterk je zowel de grote als de kleine, dieper liggende spieren. Deze helpen je bij je stabiliteit. Mogelijk heb je de term core stability wel eens gehoord. Simpel gezegd is de core stability de mate waarin de kern van het lichaam in staat is om het lichaam in balans te houden. Train ook de spieren die je core stability bepalen (hierbij kun je denken aan planken – zie de onderstaande afbeelding). Vraag een sportinstructeur je te ondersteunen tijdens het verbeteren van je houding door sporten. Sportinstructeurs kunnen jou vertellen wat je kunt doen met de mogelijkheden die de desbetreffende sportschool jou biedt.

core stability oefening voor betere houding

Core stability oefening voor betere houding

Yoga

Gedurende de dag zakt de ruggengraat over het algemeen een klein beetje in. Hierdoor komt er veel druk te staan op de wervelkolom. Het is van groot belang om de flexibiliteit van de ruggengraat te stimuleren en om ruimte te creëren in de wervelkolom. Door yoga oefeningen te doen kun je dit bereiken. Onderstaande video is van Happy with Yoga. Hierin wordt een voorbeeld gegeven van een oefening die je kan helpen bij een betere houding. Op internet kun je tal van goede voorbeelden vinden van oefeningen.

Yoga heeft naast het verkrijgen van een betere houding ook andere voordelen. Hieronder vind je een korte opsomming:

  • Vergroot je flexibiliteit
  • Versterkt je spieren
  • Helpt je beter slapen
  • Verbetert je bloedcirculatie
  • Verbetert je balans
  • Helpt je ontspannen

betere houding door yoga

Betere houding door yoga

Fysiotherapeut

Als je lichamelijke klachten hebt en je wilt je lichaamshouding verbeteren dan is het verstandig om eerst een fysiotherapeut raad te plegen. Een fysiotherapeut kan je helpen met vinden van de juiste activiteiten om je lichaamshouding te verbeteren. Niet iedereen kan namelijk elke activiteit ondernemen. Vooral als er bepaalde klachten spelen.

Let op: als je aan je houding wil gaan werken terwijl je lichamelijke klachten aan het bewegingsapparaat hebt, is het altijd verstandig om eerst een fysiotherapeut om advies te vragen.

 

Oefentherapie

De oefentherapeut is specialist in het aanleren van gezond beweeggedrag. De oefentherapeut kijkt samen met u naar uw leefstijl, uw lichaamshouding en manier van bewegen in dagelijkse activiteiten. Samen gaan jullie opzoek naar verbeteringen. Dit zijn vaak verbeteringen die goed passen in uw dagelijks leven. Het is de bedoeling dat kleine veranderingen zorgen voor een gezondere levensstijl.  Zij kunnen je uiteraard ook helpen met het verkrijgen van een betere houding.

 

Werkplek

Als je een 40-urige kantoorbaan hebt en ook nog wel eens over moet werken dan zit je een groot gedeelte van de week. Als je dan een foute houding aanneemt kan dit tot grote gezondheidsklachten leiden. Hieronder een afbeelding met een juiste werkhouding.

Naast goed zitten kunnen kantoorhulpmiddelen helpen bij het aannemen van een goede houding. Hierbij kunt u denken aan een voetensteun, laptopstandaard en een goede stoel.

Probeer ook niet te lang te zitten. Loop af een toe eens ergens heen. Te lang zitten heeft namelijk negatieve gevolgen.

betere werkhouding

 

Tips en tricks voor een goede houding

Tot slot vind u hieronder nog een aantal tips voor een goede houding.

  • Sta recht op
  • Kijk eens wat meer om je heen. Sinds een aantal jaren heeft vrijwel iedereen een mobiele telefoon. Erg leuk allemaal maar niet goed voor je houding. Voorkom het zo genoemde iPhone-posture, de houding waarin veel mensen naar hun telefoon kijken (met de kin op de borst). Leg je telefoon eens weg en voorkom overbodige klachten.
  • Hierboven noemde wij Yoga maar Pilates of Martial arts kunnen je ook helpen bij het verkrijgen van en betere houding.
  • Ga eens tegen de muur staan. Dit klikt gek maar door met je rug tegen de muur te staan leer je hoe je goed/recht moet staan.

 

Heeft u een tip, opmerking of vraag? Plaats het gerust hier onder. Of deel het artikel op Social media.

 

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *