Tips om vallen te voorkomen

Ruim 3000 mensen zijn vorig jaar indirect overleden door een val. Dit blijkt uit een onderzoek van het Centraal Bureau van de Statistiek. Gemiddeld valt er in Nederland maar liefst elke vijf minuten een 55-plusser. Om ongemak door vallen te voorkomen, vindt u hier handige tips.

Om de kans op vallen te verkleinen, is blijven zorgen voor lichaamsbeweging van groot belang. Door regelmatig te bewegen, blijven uw spieren en gewrichten in een betere conditie. De botkwaliteit en hoeveelheid spieren zal minder achteruit gaan.

Bij bewegen hoeft het niet altijd om sporten te gaan. U vindt hier eenvoudige voorbeelden:

– fietsen of wandelen in plaats van auto rijden
– tillen van boodschappen
– het nemen van een trap in plaats van lift
– betere afwisseling tussen zitten en bewegen
– zwemmen, tuinieren en schoonmaak werkzaamheden

 

Zorghulpmiddelen tegen vallen

Ook aanpassingen in uw huis kan de kans op vallen verkleinen. Bijvoorbeeld door risico’s weg te nemen. Hierbij kunt u denken aan drempels, opstapjes in de badkamer en losse snoeren. Daarnaast kunt u in het toilet en de badkamer zorgen voor extra houvast in de vorm van een toiletbeugel of douchestoel.

vallen voorkomen

Bent u onzeker tijdens het lopen, dan kan een rollator of een binnenrollator u extra zekerheid geven. Dankzij de steun van de rollator, wordt vallen meer voorkomen. Ook is het vervoeren van spullen makkelijker dankzij de rollators. Een drempelhulp kan uw huis extra geschikt maken voor rollators. Handige zorghulpmiddelen kunnen zijn:

• binnenrollator of rollator
toiletstoelen
• toiletverhoger
• wandbeugel in de douche
drempelhulp
• toiletbeugels
• bedbeugels
• sta op hulpmiddelen

Ten slotte is de manier van lopen van belang. Met name door de voeten goed op te tillen, kan vallen worden voorkomen. Het zogenaamde “sloffen” is namelijk één van de voornaamste oorzaken van vallen. Door te zorgen voor een goede lichaamsbeweging, blijven de spieren zo lang mogelijk in staat om sloffen te voorkomen.

 

 

betaalmogelijkheden